sparkle - http://www.sparklee.com

Sekadar Renungan Buat Semua...

"Kelemahan kita yang utama ialah mudah berputus asa, cara yang pasti untuk berjaya ialah mencuba dan terus mencuba "

"Prevention is better than cure"

KULIT KERING DAN TUMIT KERAS DAH HILANG

KULIT KERING DAN TUMIT KERAS DAH HILANG

JERAGAT HILANG DALAM 2 MINGGU

JERAGAT HILANG DALAM 2 MINGGU

KULIT CERAH DALAM 7 HARI

KULIT CERAH DALAM 7 HARI

06 August 2012

KEPENTIGAN KALSIUM


Kepentingan Kalsium
Kalsium adalah satu unsur penting dalam tubuh badan.  Ia adalah penting untuk aktiviti penguncupan otot, pembentukan tulang dan gigi yang kuat, pembekuan darah, penghantaran impulse saraf, pengawalaturan degupan jantung dan keseimbangan bendalir dalam badan.  
Kekurangan kalsium boleh mengakibatkan:

1.  Osteoporosis kepada orang dewasa
2.  Rickets kepada kanak-kanak (kanak-kanak kekurangan kalsium boleh menyebabkan
     tulang menjadi lembut yang boleh  menyumbang kepada kecacatan dan retak tulang.
3.  Kejang otot pada muka, tangan dan kaki
4.  Tekanan darah dan rentak denyutan jantung yang tidak teratur
5.  Osteomalacia (sama seperti rickets) kepada orang dewasa
6.  Kejang Otot
7.  Kulit tumit pecah
8.  Klit menjadi kering

Jumlah pengambilan yang disyorkan :

Pengambilan harian kalsium adalah antara 1000mg ke 1300mg sehari, tetapi jumlah tersebut tidak boleh diambil serentak.  Jumlah maksimum pengambilan pada satu-satu masa adalah tidak melebihi 500mg.  Jumlah pengambilan yang diambil lebih dari jumlah tersebut akan dikumuhkan oleh sistem badan melalui air kencing.  Kekurangan pengambilan air akan menyebabkan pengumpulan kalsium yang dikumuhkan ini didalam ginjal yang akan menyebabkan karang ginjal.  Oleh itu pengambilan jumlah kalsium tersebut hendaklah diambil secara berperingkat dalam sehari.

Pengambilan kalsium tersebut hendaklah disertakan dengan pengambilan Vitamin D yang membantu dalam penyerapan kalsium ke dalam tulang, gigi dan badan.

Sumber kalsium :

Sumber-sumber utama kalsium adalah dari produk tenusu seperti susu dan keju.  Kalsium juga boleh didapati daripada rumpai laut seperti wakame dan hijiki; biji-bijian dan benih seperti badam dan bijan; kekacang, makanan laut seperti tiram dan udang halus; ikan bertulang lembut, sayur hijau gelap seperti bayam dan kangkung; kailan, okra, rutabaga, brokoli dan produk yang dipertingkatkan seperti jus dan roti. Sumber-sumber kalsium lain adalah seperti sardin dan ikan salmon yang ditinkan.

 

Penyelesaian kepada masalah kekurangan KALSIUM :


Sekarang org semua nak cepat jer.. so nak mendapatkan makanan dr sumber yg mengandungi kalsium agak sukar.. so saya cadangkan suplemen ini.. murah.. cepat..mudah di bawa ke mana2 J..3 in 1.. .. Ia adalah OsteMatrik.. sebab sy cadangkan suplemen ini..ini kerana Ostematrix ini mengandungi kalsium, magnesium dan vitamin D. Kiranya 3 in 1 juga la ni..Setiap 1 biji OsteMatrix mengandungi 250mg kalsium. Magnesium berfungsi untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya..vitmain D pula untuk merangsang penyerapan kalsium. Kalsium sangat penting untuk pembinaan sel, pertumbuhan gigi dan pembentukan tulang bayi. Tidak mengandungi lemak berbanding bagi ibu yang hanya bergantung dengan produk tenusu. Kalsium penting untuk darah membeku dengan sempurna. Membaiki rangsangan urat saraf, mengelakkan kekejangan otot. So pa tunggu lagi.. sesiapa yg berminat saya blh dihubungi :

email : zulaikha82@gmail.com
tel no /whatapp : 019 3464393
ym : sitinazs@yahoo.com (atau ) ika_naz00



0 comments:

Post a Comment

 

ieka health & beauty online shop Copyright © 2009 Girlymagz is Designed by Bie Girl Vector by Ipietoon